Nedan följer ett antal vanligt förekommande frågor om Ängelholm Outdoor. Hittar du inte  svaret här eller på andra sidor på hemsidan sänd oss gärna ett mail på info@hiwayevent.se

Måste man ha spelarlicens för att få delta i Ängelholm Outdoor?
Nej, turneringen är öppen för alla. Det går bra att kombinera lag från olika föreningar, andra idrotter eller bara kompisar.

Får tjejer medverka i klasserna för pojk och herr?
Ja, men ett lag får max ha 2 tjejer/damer med. Undaget här är klassen för Motion och Knatteligan där det är fritt antal.

Får pojkar medverka i klasserna för flickor och dam?
Nej.

Hur många överåriga spelare får man använda sig av?
Överåriga utespelare är inte godkända. Endast överårig målvakt är tillåtet. Detta med reservation för att målvakten endast är ett år äldre än laget man representerar.. Det är fritt att använda sig av obegränsat antal yngre spelare i sin spelartrupp.

Måste laget ha myndig ledare med?
Samtliga lag ska ha en myndig ledare med till arenan. Ledaren ansvarar för laget under turneringen och ska kunna vara i båset om Tävlingsledning eller domare önskar det. Laget behöver alltså inte ha en myndig ledare i båset om det kan uppföra sig efter god tävlingsnorm.

Kan man söka dispens för överåriga spelare?
I de yngsta klasserna finns det en möjlighet, men i övriga klasser är det inte möjligt. Här håller vi oss hårt till regelverket för att bibehålla strukturen på turneringen

Kommer ni även i år att ha skolboende?
Ja, vi har klass och studierum på Rönnegymnasiet. Kostnaden är 285 SEK per person och natt och då ingår även frukost. Varje lag som bokar får ett eget rum. Storlek på rummen fördelas efter antalet bokade platser. 

Får medresenärer bo på skolboendet?
Det går utmärkt, medresenärerna bokas då med laget och placeras med övriga i bokningen.

Var bokar jag skolboendet?
Det bokas via ProCup. Inloggningsuppgifter dit skickades med bekräftelsen vid anmälan till turneringen.

Hur många matcher är man garanterad?
Grundtanken är att samtliga grupper i turneringen ska vara 8 lag. Då spelar man 3 gruppspelsmatcher första dagen, 3 gruppspelsmatcher andra dagen och 1 gruppspelsmatch samt slutspel sista dagen. Alltså siktar vi på minst 8 matcher per lag, men vågar garantera minst 6. I Företagscupen och Knatteligan där upplägget är ett annat garanterar vi minst 4 matcher.

Måste man ha enhetligt matchställ och nummer på matchstället?
Enhetliga matchtröjor är ett krav. Vid tveksamhet är det domaren som avgör. Vid lika ställ finns västar att tillgå, alltså behövs inget reservställ. Nummer på matchkläderna är inget krav.

Säljer ni mat på Ängelholm Marina Arena?
Vi har servering på området. Det som serveras är korv med bröd, hamburgare med bröd, hamburgartallrik, korvtallrik med potatissallad, pastasallad, sallad, baguetter, fruktsallad, frukt, kakor, glass, godis, kaffe och vatten & läsk i alla varianter. Även en food-court finns i direkt anslutning till området, här varierar utbudet från år till år.

Fi nns där sjukvårdare på Arenan?
Vi har medicinskt kunnig personal på arenan. Vi rekommenderar lag att ta med huvudvärkstabletter, plåster och om möjligt dauerbindor. Turneringen tar ansvar för allvarligare skador och sjukdomar. Mindre skador som skrubbsår, skoskav etc. är vi behjälpliga i mån av tid.

Var hittar vi närmaste parkering?
Parkering finns i direkt anslutning till Ängelholm Marina Arena. Även Klitterhus beläget ca 300 meter från arenan har en stor parkering. Samtliga parkeringar är gratis.

Finns det dusch och toaletter på tävlingsområdet?
Det finns toaletter och handfat med vatten. Vi hänvisar att duscha vid ert boende. Havet ligger dock endast drygt 100 meter ifrån arenan, där finns även dusch som är skön och kall. 

Jag är domare, vart vänder jag mig för att visa mitt intresse för att döma? Intresseanmälan för domare görs på denna hemsida under fliken domare. Domartillsättningen startar så snart som möjligt under hösten.

Kan vi byta namn på laget och ändra på lagets uppgifter efter anmälan?
Det går bra att ändra lagetsnamn till den 1 juni, därefter tar vi ut en avgift om 300 SEK för namnbyte. Skicka oss ett mail till info@hiwayevent.se med nya och gamla namnet så löser vi namnändringen till er.  Att lägga till och ta bort spelare, boka skolboende samt ändra kontaktuppgifter på Cup Manager går bra fram till kort innan turneringen börjar.

Hur betalar man anmälningsavgiften och skolboendet?
Efter anmälan eller bokning kan man välja att betala med kort, via Klarna eller faktura. Vid val av faktura kommer den via mail till er. Det är 30 dagars betalningsvillkor på våra fakturor. 

Jag kan inte se att ni skickat någon faktura på avgiften, när kommer den? Vi skicka nästan direkt faktura till uppgiven mailadress vid anmälan. Har ni inte den i er inkorg har den förmodligen hamnat i er skräppost. Detta då era säkerhetsinställningar styr den dit. 

Hur många spelar är man på plan?
Startuppställningen består av en målvakt och tre utespelare, utom i Knatteligan där man spelar utan målvakt och med 4 utespelare.

Vad skiljer klasserna Herr A och Herr B samt Dam A och Dam B?
I klassen Dam/Herr A får samtliga spelare vara licensierade, men i Dam/Herr B får man max ha med två licensierade spelare i truppen.

Vad händer om det regnar?
Vid regn flyttar vi in till hallarna och i centrala Ängelholm. De senaste fem åren har dock 80-95% av matcherna spelats ute på Ängelholm Marina Arena. Vid regn ersätter idrottshallarna banorna i Ängelholme: Följande hallar använder vi oss av: Kungsgårdshallen, Ängelholms Idrottshall, Nyhemshallen och Villanskolans Idrottshall.


Vid registrering av spelarförteckning i Cup Manager behöver man fylla i sex eller tio siffror i personnumret?
Vi behöver endast årtal-månad-dag, alltså sex siffror, för ålders och licenskontroller.

Deltagarkort, vad är det?
Det är obligatoriskt med deltagarkort för både spelare och ledare. Deltar man i flera lag är det ett deltagarkort per lag man deltar i som gäller, korten innehåller bl.a. förutom själva deltagandet i cupen, entré, turneringens t-shirt, skadeförsäkring genom Folksam, buss till/från arenan. Med l deltagaravgiften får vi bättre ordning och överblick på spelarförteckningar och lagledare. Det ger bättre kvalitet på turneringen och allas trivsel kommer att öka. Avgiften för deltagarkortet är 299 SEK per deltagare/ledare och ska vara betald först den 1 juni 2024, vilket också är sista dag för registrering för deltagarkort. Deltagarkorten bokas på respektive lags sida på MyTeam. Efter registrerat antal skickas en faktura på beloppet.

Behöver man mer än ett deltagarkort om man delta i fler klasser?  Representerar man mer än ett lag under samma speldagar behövs endast ett deltagarkort. Om man deltar i flera lag/klasser under olika speldagar krävs ett deltagarkort per lag. Detta gäller såväl spelare som ledare.

Vad gäller för återbetalning vid avanmälan?
Vid avanmälan inom 30 dagar efter anmälan återbetalas hela beloppet. Därefter är anmälan bindande och utan möjlighet till återbetalning. Skolboedet återbetalas till fullo fram till den 1 maj och deltagarkortet återbetalas till fullo fram t.o.m. den 1 juni efter det är det ingen återbetalning för dessa.

Vid inställd turnering?
Arrangören (Ängelholm Outdoor/Hiway Event) är inte återbetalningsskyldiga för anmälningsavgifter, skolboendeavgifter, ersättningsansvarig för ekonomisk förlust eller skada som uppstår på grund av krig, krigsliknande händelse, uppror, myndigheters åtgärder eller beslut, strejk, pandemi, naturkatastrof, lockout, blockad eller händelser som inte ligger under vårt ansvar och beslut. Vi har stor respekt för varje enskild lags ekonomi. Därför kommer vi dock vid en inställd turnering återbetala 100% av deltagaravgiften, minst 80% av erlagd avgift för skolboendet samt försöka återbetala så mycket som möjligt även av anmälningsavgiften, alt. försöka hitta kompenserande lösningar till lagen, såsom flytta lagens anmälningar till det kommande årets turnering. Genom anmälan till Ängelholm Outdoor accepterar laget ovan angående konsekvenser av inställd turnering.